28 Oktober 2007

Usul Kelab UMNO Volgograd

Assalamu’alaikum, Bismillahirrahmanirrahim,

Ketika ini wujud 2 pihak dalam Islam yang bertelagah. Golongan professional yang lebih liberal pemikirannya (bukan Islam liberal) dan ahli agama yang lebih konservatif. Ini dapat dilihat di Malaysia, Pakistan, Indonesia, Arab Saudi, malah di medan perang Palestin. Sewaktu zaman kegemilangan Islam, wujud juga golongan ahli agama yang kuno. Contohnya sewaktu Ibnu Hazm mengkaji punca penyakit, ada ahli agama yang persoalkannya, mencebiknya kerana dikatakan penyakit itu adalah balasan daripada Allah s.w.t.. Kini ahli agama mengagung-agungkan tokoh Islam lama sedangkan segolongan mereka tiada bezanya dengan golongan tersebut.

Namun polariti zaman sekarang semakin kuat antara dua pihak, sehinggakan fitnah-menfitnah dan bunuh-membunuh. Antara punca-puncanya, adalah sekularisma. Untuk mempermudahkan pemahaman, sekularisma telah mengalihkan golongan bijak pandai di kalangan umat Islam kepada bidang ilmu duniawi maka membentuk pemikiran, pemahaman dan pengamalan yang berserabut di dalam kedua-dua belah pihak.

Ianya sangat mudah, kalau kita lihat segala bidang, golongan bijak pandai adalah penerajunya, daripada bidang perniagaan, ekonomi, teknologi, perubatan hingga ke bidang pertanian(dengan bioteknologinya). Maka apabila bidang agama Islam ketandusan golongan ini, ia mencetuskan masalah terutamanya pemikiran yang sempit. Di dalam buku Fikah Luar Negara tulisan Maszlee Malik, pensyarah UIAM, beliau menilai golongan ahli agama konservatif ini dengan tepat. “…bertuhankan syeikh-syeikh mereka….taklid yang mengagungkan teks-teks lama…zaman Abassiyah.“. Pemimpin yang sedemikian tidak mampu membawa umat Islam ke arah kejayaan ataupun perubahan sebaliknya membawa penyudahan seperti peperangan, demonstrasi, kebencian yang akhirnya merumitkan lagi situasi orang Islam. Masalah ini akan dibincangkan dalam artikel yang lain.

Golongan intelektual ataupun professional pula sukar untuk menerima hukum yang diberikan sesetengah ahli agama. Ini memandangkan mereka mengeluarkan hukum tanpa mempunyai pengetahuan dan pengalaman dalam sesuatu bidang walaupun mereka mengambil kira pendapat daripada pakar-pakar. Akhirnya agama dilihat sebagai halangan kerana golongan intelektual sendiri tidak memahami dengan sedalamnya akan asas hukum-hakam Islam.
Tidak mengejutkan atau pelik apabila kita melihat golongan profesional inilah yang menjadi para pemimpin persatuan, pertubuhan dan negara-negara Islam. Ini kerana mereka dilihat sebagai orang yang berjaya dalam bidang masing-masing dan mempunyai kredibiliti untuk memimpin sedangkan ahli-ahli agama melaungkan ‘hak’ mereka menjadi pemimpin atas dasar mereka sebagai pewaris nabi. Mereka melihat sesuatu perkara itu tidak Islamik selagi bukan mereka yang menjadi pemimpinnya.

Kebangkitan Islam di akhir zaman akan dipacu oleh golongan profesional yang mempunyai ‘latarbelakang’ agama yang kukuh. Hanya dengan cara inilah dapat kita hapuskan jurang antara 2 puak dalam Islam, pancung pemimpin mereka dan fokuskan umat Islam bersatu untuk bangkit sebagai satu tamadun yang maju. Golongan agama yang konservatif ini tidak akan berubah mahupun melihat sedikitpun kesilapan di dalam diri mereka apatah lagi mampu memikirkan kemaslahatan umat Islam secara umum.

Maka pada Perhimpunan Agung UMNO ’07 nanti, Kelab UMNO Volgograd akan membawa usul supaya kerajaan melahirkan generasi intelektual yang mempunyai pengetahuan Islam yang tinggi. Objektif ini mampu dicapai dengan:-
“Menggalakkan dan memberi bantuan kepada golongan cerdik pandai Islam di IPT tempatan untuk membuat ‘double degree’ di dalam bidang ilmu Islam”.

Diharap pada masa hadapan akan dapat dilahirkan mufti yang mempunyai ijazah ekonomi, syarikat multinasional yang dimilki oleh seorang ulama, ahli sains Islam yang mahsyur di seluruh dunia sekaligus menunjukkan Islam mempunyai tempat selain daripada masjid dan madrasah.

Semoga usul KUV akan diterima untuk mewakili usul Kelab UMNO Luar Negara di hadapan pemimpin negara nanti.

Azzad bin Hamzah
Pengerusi,
Kelab UMNO Volgograd

2 ulasan:

  1. Good idea!

    But any big idea must starts with a gentle first step.

    I do think, a fresh new territory should be explored by over sea students...

    Politic is good, but our mind must exceed beyond the political parochial cosmos.

    Maszlee
    Durham, UK.
    maszlee@yahoo.com

    BalasPadam
  2. Bravo!

    But a big triumph always starts with the very first gentle step.

    I do believe that oversea students should exceed beyond the political parochial cosmos...

    New territory must be explored.

    Salaam dari Durham.

    Ust Maszlee
    Durham, UK.

    BalasPadam

Sila berfikir sebelum berkata.

Blog ini tidak menyokog konsep 'baling batu sorok tangan' atau dengan nama lain pengecut. Komen yang diberi tanpa nama(sekurang-kurangnya nama singkatan), tidak akan diluluskan.