27 November 2008

A HISTORY OF GOD by Karen Armstrong

Dalam buku ini, antara perkara utama yang dapat diungkapkan adalah manusia telah mencuba berbagai cara dalam memenuhi nalurinya untuk ‘menjumpai’ Tuhan, mengikut aliran zaman.

Di dalam aliran ‘rationalism’, manusia cuba membuktikan kewujudan Tuhan dengan menggunakan akal. Di zaman Yunani sebelum datangnya Islam lagi, kita dapat lihat ahli falsafah mereka seperti Plato dan Aristotle yang cuba meneliti jirim. Hinggakan terkenalnya frasa yang diungkapkan Aristotle iaitu ‘the unmoved mover’ yang dikaitkan dengan Tuhan. Kemudian apabila diperincikan pengunaan logik dan rasional, terbahagi pula kepada golongan gnostik dan agnostik iaitu golongan yang mempercayai bahawa sifat Tuhan itu boleh diketahui melalui akal dan golongan yang tidak.

Ada di kalangan pemikir Islam yang melihat bahawa pengaruh rationalism Yunani ini telah merosakkan Islam di kemudian hari, kerana telah mewujudkan golongan obses kepada akal semata-mata seperti muktazilah. Di dalam buku Islam Liberal, antara penulisnya, Mohd Asri bin Zainal Abidin, telah menyalahkan pengaruh falsafah Yunani yang menjadikan perkara akidah atau tauhid sukar untuk difahami. Sedangkan akidah Islam yang sepatutnya menjadi asas setiap individu, haruslah mudah untuk difahami dan bukan hanya boleh difahami oleh ahli cerdik pandai(ahli falsafah).

Kisah Nabi Ibrahim yang menolak bulan, bintang dan matahari sebagai Tuhan adalah contoh bagaimana manusia mampu menggunakan akal untuk mengenali Tuhan. Akal yang sihat mengatakan bahawa Tuhan itu haruslah kekal. Di zaman kegemilangan Islam dulu, di saat berkembangnya aliran rationalism inilah cabang ilmu agama dan duniawi berkembang pesat sehingga menjadikan tamadun Islam ketika itu terulung di dunia.

‘Mysticism’ yang muncul selepas rationalism mendekatkan manusia dengan Tuhan melalui satu perasaan yang dihuraikan sebagai ‘transcending divine sensation.’ Dikatakan mereka yang mengamalkannya dapat merasai kehadiran Tuhan. Perasaan tenang ini mampu dirasai dengan melakukan ibadat, bacaan mantera, doa, senaman dll. Imam Ghazali dikatakan dalam buku ini, yang hampir mengalami depresi mempelajari aliran rationalism, telah beralih ke aliran mysticism.

Penulis percaya bahawa ini adalah aliran utama yang diamalkan umat Islam zaman kini. Ketahuilah bahawa perkembangan mysticism pada zaman tersebut, berlaku seiring dengan kejatuhan kegemilangan empayar Islam.

Aliran Romanticism yang kemudiannya muncul, menumpu kepada emosi manusia yakni kasih sayang, belas kasihan, simpati, memaafkan dll. Ini dapat dilihat dengan jelas dalam amalan Christian Evangelical di mana ayat-ayat seperti “God loves you, he just want you to love him back”, “Jesus was crucified so that God would forgive our sins” dan lain-lain membuatkan manusia merasai kasih sayang Tuhan.

Aliran ‘Empericism’ bangkit seiring dengan renaissance barat. Perkembangan sains dan kejayaan pengindustrian menjadikan manusia percaya bahawa sesuatu itu hanya benar apabila dibuktikan dengan sains. Sains bergantung hanya pada pemerhatian dan eksperimen. Di saat ini, wujud saintis yang mengakui kewujudan Tuhan akibat daripada pemerhatian ajaiban alam melalui sains. Namun kemudiannya, bangkit saintis yang mengatakan bahawa Tuhan tidak dapat dibuktikan kewujudannya melalui sains, maka Tuhan tidak diyakini wujud. Di dalam Quran banyak menyebut firman Tuhan menyuruh manusia mengguna derianya melihat, mendengar dan merasai ciptaan Tuhan di sekelilingnya supaya mereka menjadi orang yang bertakwa.

Di sini merupakan titik genting, di mana atheism berkembang dengan pesat dan secara terbuka. Ahli falsafah yang kononnya dikatakan terhebat yang pernah wujud iaitu Nietszhe telah membuat deklarasi bahawa “God is dead.” Beliau mengatakan Tuhan adalah imaginasi yang wujud di minda manusia sewaktu berada di fasa ‘human’. Dan kini apabila manusia telah tersedar (enlightened) maka manusia yakni pada fasa ‘superhuman’ tidak perlu lagi kepada Tuhan. Maka Tuhan telah mati.

Maka aliran yang mana satu yang benar? Adakah manusia akan terus mencari Tuhan dengan caranya tersendiri? Kesemua aliran atau cara-cara di atas mampu membawa kita menghampiri Tuhan tanpa ragu-ragu. Tiada satu antara yang lain salah. Akal manusia(rationalism) mampu membuktikan kewujudan Tuhan, ketenangan hati(mysticism) membolehkan kita merasai kehadiran Tuhan, buaian emosi(romanticism) memperkenalkan kita dengan sifat Tuhan dan deria manusia(empericism) memperlihat kekuasaan Tuhan.

Namun apa yang salah adalah apabila kita hanya tertumpu kepada satu aliran atau komponen semata-mata tanpa mempeduli aliran lain. Contohnya mereka yang tertumpu pada komponen mysticism boleh dikatakan terputus daripada dunia realiti, bertindak tanpa menggunakan akal, tidak mengambil kira emosi orang lain dan tidak mampu berhujah dengan fakta. Maka wujudlah golongan ekstremis, fanatik dan terrorist yang merasai ketenangan hati dan meyakini bahawa tindakan bodoh mereka itu adalah selari dengan arahan Tuhan. Golongan liberal pula terlalu taksub dengan akal dan kemajuan sains mereka sehinggakan hati busuk mereka mampu menjustifikasikan pelacuran, peperangan, seks bebas sebagai suatu hak.

Maka apakah sudah cukup dengan menggunakan akal, hati, emosi dan deria manusia untuk mengenali Tuhan? Tidak sama sekali. Di sinilah masuknya peranan rasul, nabi dan kitab-kitab daripada Zabur hingga ke Quran untuk menceritakan suatu yang tak tercapai akal manusia, yang tak pernah dirasai hati manusia, tak tersentuh emosi manusia dan yang tak diperasan deria manusia. Maka dengan itu lengkaplah agama.

Memetik kata Karen Armstrong:

“I say that religion isn’t about believing things. It's about what you do. It’s ethical alchemy. It’s about behaving in a way that changes you, that gives you intimations of holiness and sacredness.”




Oleh: Azzad bin Hamzah

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Sila berfikir sebelum berkata.

Blog ini tidak menyokog konsep 'baling batu sorok tangan' atau dengan nama lain pengecut. Komen yang diberi tanpa nama(sekurang-kurangnya nama singkatan), tidak akan diluluskan.