
Pada zaman dulu, kebergantungan dalam perkahwinan sangat erat. Memandangkan pekerjaan zaman itu lebih berorientasikan tenaga buruh (labor-oriented), lelaki memainkan peranan dominan dalam mencari nafkah untuk keluarga manakala si isteri sebagai suri rumah. Pembahagian peranan ini adalah contoh jelas kebergantungan dimana tanpanya pasangan akan menghadapi masalah memenuhi keperluan seharian. Suami juga menjadi pelindung kepada keluarga daripada unsur bahaya. Selain sebagai tempat mendapat belaian kasih sayang dan sokongan emosi, perkahwinan juga mengizinkan pasangan memenuhi naluri semulajadinya dengan cara yang diterima norma masyarakat. Yakni memenuhi nafsu batinnya dan juga keinginan untuk memperoleh zuriat.
Perkahwinan boleh disamakan dengan hubungan simbiosis yang dapat dilihat dalam fenomena alam. Setiap makhluk yang dicipta tiada yang sempurna atau dengan kata lain berbeza, dimana masing-masing mempunyai kekurangan dan kelebihan. Simbiosis membolehkan individu(jantina) menampung kekurangan masing-masing dan yang lebih penting memperolehi sesuatu yang tidak mampu dicapai secara berseorangan. Ingin dinyatakan bahawa kebergantungan ini adalah semulajadi dan merupakan sebahagian daripada hukum alam.

Kebergantungan dalam perkahwinan menjadikan hubungan lebih erat dan kukuh kerana ia mengikat pasangan secara keperluan fizikal, mental, emosi, batin, jaminan keselamatan, zuriat dan sebagainya. Ia juga membolehkan fungsi keluarga berfungsi dengan lebih efisien dan berkesan melalui main peranan.

Pada zaman kini, kemodenan dunia bukan sahaja membawa arus perubahan politik dan ekonomi. Aspek sosial masyarakat seolah-olah menjadi tong sampah, menerima segala keburukan akibat pemodenan tanpa perhatian pemimpin. Akibatnya institusi perkahwinan dan keluarga semakin longgar kerana aspek sosial tidak dilihat sebagai sesuatu yang produktif. Antara cabaran yang dihadapi adalah pergaulan bebas dan hubungan seks luar nikah. Ini telah meragut perkahwinan daripada kepentingan untuk berkahwin, dimana menjanjikan pengiktirafan dan perlindungan oleh undang-undang terhadap pasangan. Negara maju seperti Rusia, Jepun dan Singapura, menunjukkan penurunan kadar kelahiran meruncing di kalangan rakyatnya, atas alasan ketidakupayaan daripada segi kewangan. Tidak boleh dinafikan bahawa antara sebab utama adalah perubahan cara hidup golongan muda yang berorientasikan kemewahan, keseronokan, kebebasan yang dilihat disekat oleh kehidupan berkahwin dan beranak. Pelacuran yang berleluasa, malah ada yang sah di sisi undang-undang di Barat, juga menepis akan perlunya perkahwinan dan memporak-porandakan institusi keluarga.


Mungkin penulis akan dilihat sebagai konservatif apabila berpendapat bahawa main peranan adalah tiang utama sebuah keluarga. Sebagaimana agama lain, Islam juga menekankan akan kepentingan institusi keluarga. Malah Islam mencacak teguh prinsip main peranan ini dengan menyenaraikan peranan suami dan isteri berlandaskan al-Quran dan hadith. Suami berperanan sebagai pemimpin, pelindung, pencari nafkah manakala isteri sebagai pendukung, pendidik anak-anak dan pemegang amanah. Hubungan ini bukan sahaja mengukuhkan hubungan dengan ‘mencipta’ kebergantungan, malah menjadikan tugas lebih efisien dan kurang konflik ego.

Sebelum diherdik golongan feminisma, penulis ingin menegaskan bahawa ini bukan bermaksud bahawa wanita tidak boleh memimpin, bekerja, menjaga diri sendiri mahupun lelaki tidak perlu mendidik anak-anak, bantu mengemas rumah, memasak dan sebagainya. Sebaliknya hanya memperincikan peranan utama mereka dalam institusi keluarga. Atas perubahan yang dibawa pemodenan, di samping bekerja, wanita tetap harus menggalas tanggungjawab utama mereka iaitu pendidik utama anak-anak. Mereka perlu dominan dalam perkara ini sesuai dengan kebolehan semulajadi mereka. Dalam sesetengah keluarga, wanita berperanan merancang perbelanjaan, aktiviti keluarga tanpa mempertikaikan kepimpinan suami. Dengan cabaran persekitaran zaman kini, lelaki juga perlu memain peranan lebih dalam mendidik anak-anak, membantu kerja rumah dan sebagainya.
Golongan liberal pasti melihat isu kebergantungan dalam perkahwinan dengan sinis atas rasa prejudis. Mereka pasti melihatnya sebagai chauvinistik dan satu cara menjustifikasi penindasan terhadap wanita. Mereka lagi rela mempertahankan kebebasan seks, pelacuran yang sah di sisi undang-undang, kebebasan memilih untuk bercerai. Namun, diharap hujah-hujah di atas mampu memberi pandangan yang baru dan segar dalam melihat punca kemerosotan institusi rumah tangga.

Oleh: Ninja Kura-Kura
Tiada ulasan:
Catat Ulasan
Sila berfikir sebelum berkata.
Blog ini tidak menyokog konsep 'baling batu sorok tangan' atau dengan nama lain pengecut. Komen yang diberi tanpa nama(sekurang-kurangnya nama singkatan), tidak akan diluluskan.