Hubungan dalam institusi perkahwinan bukanlah sekadar bersandarkan kasih sayang atau kemuncaknya iaitu cinta. Ia sebenarnya melambangkan ‘kebergantungan’(dependence) antara seorang lelaki dan seorang wanita dalam menjalani hidup. Mungkin boleh dikatakan semakin bergantung pasangan itu antara satu sama lain, maka semakin utuhlah rumah tangga mereka. Interaksi ‘saling bergantung’ ini dapat dicungkil satu persatu dalam kehidupan seharian. Seperti artikel sebelum ini, penulis gemar membandingkan perkahwinan zaman dulu dengan zaman sekarang.
Pada zaman dulu, kebergantungan dalam perkahwinan sangat erat. Memandangkan pekerjaan zaman itu lebih berorientasikan tenaga buruh (labor-oriented), lelaki memainkan peranan dominan dalam mencari nafkah untuk keluarga manakala si isteri sebagai suri rumah. Pembahagian peranan ini adalah contoh jelas kebergantungan dimana tanpanya pasangan akan menghadapi masalah memenuhi keperluan seharian. Suami juga menjadi pelindung kepada keluarga daripada unsur bahaya. Selain sebagai tempat mendapat belaian kasih sayang dan sokongan emosi, perkahwinan juga mengizinkan pasangan memenuhi naluri semulajadinya dengan cara yang diterima norma masyarakat. Yakni memenuhi nafsu batinnya dan juga keinginan untuk memperoleh zuriat.
Perkahwinan boleh disamakan dengan hubungan simbiosis yang dapat dilihat dalam fenomena alam. Setiap makhluk yang dicipta tiada yang sempurna atau dengan kata lain berbeza, dimana masing-masing mempunyai kekurangan dan kelebihan. Simbiosis membolehkan individu(jantina) menampung kekurangan masing-masing dan yang lebih penting memperolehi sesuatu yang tidak mampu dicapai secara berseorangan. Ingin dinyatakan bahawa kebergantungan ini adalah semulajadi dan merupakan sebahagian daripada hukum alam.
Bukan hendak merendahkan status manusia sama binatang, tetapi terdapat unsur ‘main peranan’ (role playing) dalam fenomena alam. Kalau dilihat pada burung, burung jantan memainkan peranan membina sarang dan mencari makanan manakala burung betina mengeram dan menetas telur. Singa jantan yang memiliki tubuh yang kuat tetapi berat bertanggungjawab menjaga kawasannya dan hanya berfungsi apabila ada singa lain cuba menceroboh. Singa betina pula yang lebih lincah, bersusah payah memburu binatang tetapi singa jantan pula yang berhak makan dahulu. Apabila sudah puas, barulah singa betina dan anak-anaknya mampu makan. Unsur main peranan ini juga merupakan faktor kebergantungan yang penting dalam perkahwinan manusia.
Kebergantungan dalam perkahwinan menjadikan hubungan lebih erat dan kukuh kerana ia mengikat pasangan secara keperluan fizikal, mental, emosi, batin, jaminan keselamatan, zuriat dan sebagainya. Ia juga membolehkan fungsi keluarga berfungsi dengan lebih efisien dan berkesan melalui main peranan.
Namun kebergantungan yang teramat juga akan memberi masalah, yang penulis lihat hanya banyak berlaku pada makhluk berintelektual tinggi seperti manusia. Sudah menjadi persepsi masyarakat, apabila hanya suami sahaja yang bertanggungjawab mencari nafkah, si isteri terdedah kepada penderaan, penganiayaan dan penindasan. Si perempuan tidak melawan, atas rasa takut atau malu, juga atas sebab bergantung kepada suami untuk mendapat nafkah. Apabila berlaku penceraian, si isteri menjadi hilang punca kerana tidak mampu berdikari mencari wang dan harta. Maka menjadi norma zaman kini untuk wanita bekerja, atas dasar ingin lebih berdikari (independent) di bawah payung feminisma. Dalam dunia yang kadar penceraian semakin meningkat dan suami yang lari daripada memberi hak kepada isteri semasa berkahwin dan selepas penceraian, kita tidak mampu untuk menidakkan hujah tersebut.
Pada zaman kini, kemodenan dunia bukan sahaja membawa arus perubahan politik dan ekonomi. Aspek sosial masyarakat seolah-olah menjadi tong sampah, menerima segala keburukan akibat pemodenan tanpa perhatian pemimpin. Akibatnya institusi perkahwinan dan keluarga semakin longgar kerana aspek sosial tidak dilihat sebagai sesuatu yang produktif. Antara cabaran yang dihadapi adalah pergaulan bebas dan hubungan seks luar nikah. Ini telah meragut perkahwinan daripada kepentingan untuk berkahwin, dimana menjanjikan pengiktirafan dan perlindungan oleh undang-undang terhadap pasangan. Negara maju seperti Rusia, Jepun dan Singapura, menunjukkan penurunan kadar kelahiran meruncing di kalangan rakyatnya, atas alasan ketidakupayaan daripada segi kewangan. Tidak boleh dinafikan bahawa antara sebab utama adalah perubahan cara hidup golongan muda yang berorientasikan kemewahan, keseronokan, kebebasan yang dilihat disekat oleh kehidupan berkahwin dan beranak. Pelacuran yang berleluasa, malah ada yang sah di sisi undang-undang di Barat, juga menepis akan perlunya perkahwinan dan memporak-porandakan institusi keluarga.
Dengan tiadanya konsep main peranan, kurang keinginan mendapat anak, penjalinan hubungan seks secara bebas, hidup berorientasikan keseronokan semata-mata, penceraian yang semakin meningkat dan perubahan arus moden yang lain, maka ‘kebergantungan’ dalam institusi perkahwinan boleh dikatakan ketandusan. Perkahwinan yang hanya mengharapkan kepada faktor cinta sahaja pastinya rapuh dan mudah goyah. Perkahwinan memerlukan sesuatu keperluan yang mampu dilihat (tangible) dan tidak mudah berubah (immutable). Juga timbul persoalan mengapa kita perlu berkahwin jika kita begitu berdikari? Sedangkan anak luar nikah, hubungan seks bebas, penceraian sudah diterima sebagai norma masyarakat seperti di barat. Kita sudah dapat apa yang kita perlu tanpa ikatan perkahwinan.
Namun pada masa yang sama tidak dinafikan bahawa perkahwinan yang berdasarkan kasih sayang semata-mata mampu bertahan dan tidak boleh dikatakan salah. Ini adalah kerana keutuhan perkahwinan bukan sekadar bergantung kepada satu faktor iaitu struktur perkahwinan sahaja, malah sikap, personaliti pasangan, kedudukan sebelum berkahwin dan lain-lain turut memain peranan. Yang pastinya perkahwinan sedemikian memerlukan sokongan keyakinan (reassurance) yang lebih kerap atau dengan kata lain, hubungan yang lebih romantis seperti memberi bunga, meluah kata cinta dll.
Mungkin penulis akan dilihat sebagai konservatif apabila berpendapat bahawa main peranan adalah tiang utama sebuah keluarga. Sebagaimana agama lain, Islam juga menekankan akan kepentingan institusi keluarga. Malah Islam mencacak teguh prinsip main peranan ini dengan menyenaraikan peranan suami dan isteri berlandaskan al-Quran dan hadith. Suami berperanan sebagai pemimpin, pelindung, pencari nafkah manakala isteri sebagai pendukung, pendidik anak-anak dan pemegang amanah. Hubungan ini bukan sahaja mengukuhkan hubungan dengan ‘mencipta’ kebergantungan, malah menjadikan tugas lebih efisien dan kurang konflik ego.
Sebelum diherdik golongan feminisma, penulis ingin menegaskan bahawa ini bukan bermaksud bahawa wanita tidak boleh memimpin, bekerja, menjaga diri sendiri mahupun lelaki tidak perlu mendidik anak-anak, bantu mengemas rumah, memasak dan sebagainya. Sebaliknya hanya memperincikan peranan utama mereka dalam institusi keluarga. Atas perubahan yang dibawa pemodenan, di samping bekerja, wanita tetap harus menggalas tanggungjawab utama mereka iaitu pendidik utama anak-anak. Mereka perlu dominan dalam perkara ini sesuai dengan kebolehan semulajadi mereka. Dalam sesetengah keluarga, wanita berperanan merancang perbelanjaan, aktiviti keluarga tanpa mempertikaikan kepimpinan suami. Dengan cabaran persekitaran zaman kini, lelaki juga perlu memain peranan lebih dalam mendidik anak-anak, membantu kerja rumah dan sebagainya.
Golongan liberal pasti melihat isu kebergantungan dalam perkahwinan dengan sinis atas rasa prejudis. Mereka pasti melihatnya sebagai chauvinistik dan satu cara menjustifikasi penindasan terhadap wanita. Mereka lagi rela mempertahankan kebebasan seks, pelacuran yang sah di sisi undang-undang, kebebasan memilih untuk bercerai. Namun, diharap hujah-hujah di atas mampu memberi pandangan yang baru dan segar dalam melihat punca kemerosotan institusi rumah tangga.
Oleh: Ninja Kura-Kura
03 November 2008
Langgan:
Catat Ulasan (Atom)
Tiada ulasan:
Catat Ulasan
Sila berfikir sebelum berkata.
Blog ini tidak menyokog konsep 'baling batu sorok tangan' atau dengan nama lain pengecut. Komen yang diberi tanpa nama(sekurang-kurangnya nama singkatan), tidak akan diluluskan.